Thursday, November 29, 2012

tunggu dia

manusia selalu tak nak jadi yang pertama when it comes to making deeds.
tapi selalu nak jadi yang pertama kalau nak buat rekod pelik-pelik, atau bila nak exam.
*yeah, bila nak exam, semua gila nak dapat ranking best-best. Sorry, tapi aku rasa ranking nombor berapa pun tak akan jejas hidup aku. sebab kualiti tu lagi hebat dari kuantiti. ermm moving on...

kita (manusia) selalu macam...

"ermm kena tolong ke?"
atau
"ermm tak ada siapa yang buat macam tu pun"

ermm tegur orang guna SMS kan boleh eratkan ukhuwah, why not be the first?
macam sekarang ni,
semua orang busy boikot memboikot barangan Israel,
especially McDonald's.

my point here is: bukankah isu boikot ni dah LAMA timbul? Dari dulu lagi, kan?
TAPI, if compared to masa yang dulu-dulu bila sikit je orang yang ambil kisah tentang boikot, sekarang ni  makin ramai yang mula memboikot, mengelak barang-barang Israel.

dan kempen memboikot ni sebenarnya dah lama dah kan?

so, kenapa sekarang dan bukan beberapa tahun lepas?

kenapa BARU MULA SEKARANG?
# tanya diri-sendiri jugak (yes, aku pun sama je)

jawapannya: sebab tak ada orang yang nak jadi the first, tak nak jadi orang yang mula-mula memboikot.
semua orang tunggu orang lain untuk mula memboikot.

selagi satu benda tu tak viral, selagi tu orang tak ambil kisah. macam kes boikot.

let me give you another example.
it's something close to us, especially girls and women: aurat/ aurah

everybody learns about what are the body parts that we should cover: 
every parts of the body except the hands and the face.

but how many women/girls among us do wear socks/something to cover their FEET?

I did not cover my feet before.
just because I see so many people who didn't cover their feet at all.
so when I was younger I thought that it's okay to uncover my feet.

I was a victim who was deceived by people who didn't want to be "the first" to cover their feet.
They didn't want to set any good examples for me to follow either.

So yeah.
But I don't blame them, too.
It's me, who misunderstood things.

Assalamualaikum.
Always be the first.

No comments:

Post a Comment

Followers

the blogger

My photo
well i don't brag. maybe my words will if you misunderstands them.